2004 - Tour Europe
29. Maj - 23. Juni 2004
forrige side - næste side
Tirsdag d. 15. Juni.
Nu begynder turen at gå nordpå ... 10 dage til at ramme Glostrup. Ikke at vi har travlt, men det er trods alt, ca. 3.000 km vi skal køre. Desuden har vi snakket om muligheden for, at tage til Holland og blive et par dage. Så hjemad går turen.

Stod tidligt op og var ude af pladsen ca. 8.30. Selvom vi havde en del problemer med receptionen, idet de ikke havde nogen nøgle til strøm boksen. Den havde Manuel !!! Først var vi meget afdæmp-et, men krævede at de fik skaffet en nøgle. Først da vores ansigtudtryk og stemmeleje ikke var til at tage fejl af, fik man opklaret, at nøglen da lå i boksen, ude i vagtporten. Her må lige indskydes,
at det generelt var en meget dårligt vedligeholdt plads. Minigolf bane der var helt tilgroet, tennis-ketchere hvor strengene var sprunget (no problemo !!!) og en legeplads der vist havde set sine bedre dage. Desuden blev det rimeligt irriterende, at høre tyskerne råbe hele aften/natten, hvis deres musik (hvis man kan kalde heavy rock det) da ikke overdøvede det.

Mod Vila do Conde af brolagte veje, gik det de næste 30 km. Herfra gik det mod Tirzo, for at fange autopistaen mod Braga og til Vigo, hvor vi gjorde holdt og spiste frokost, med en skøn udsigt over bugten.

Videre mod Santiago, op til A Coruña, hvor vi skulle fange E70 mod Lugo. Ved Baamonde drejede vi af og efter en dejlig tur gennem bjergene, endte vi i San Cosme, hvor vi fandt en campingplads der hedder Gaivota. Faktisk ligger den i Playa de Barreiros. Pladsen er designet af ejeren, som også er kunstner. En utrolig flot plads, hvor der virkelig er kræset for detaljerne.

Aftensmad fik vi serveret på en restaurant (Mesón Oliñas), blot 300 mtr. væk. Stedet så faktisk lidt lukket ud, men det viste sig at være et ganske hyggeligt sted. Ejerinden forsøgte at forklare på spansk, hvad der var hvad.

"Mar" skulle vi ikke have, for det havde noget med havet at gøre. Til sidst fik vi bestilt både Beef Steak og Pork Chop. Den lokale hvidvin
fik vi også prøvet. Som en lille kommentar til aftenen, fandt vi det ret sjovt, at stedet lå lige overfor en bar, hvor 1. sal vist nok blev brugt som bordel. Blinkende neonlys i vinduerne, med piger som kiggede
ud en gang imellem. Kiggede de mon efter kunder !!!

Onsdag d. 16. Juni.
Vi havde faktisk overvejet at blive på pladsen, Gaivota, fordi området simpelthen var dejligt, men besluttede alligevel at komme videre.

Ad E70 mod Ribadeo, hvor vi handlede ind i et storcenter. Langs havet, med bjergene på den anden side, gik turen videre mod Avilés/Gijón. En helt igennem dejlig rute, som gik gennem
små landsbyer, dale og over viadukter i bjerg-ene. Snart var vi blot 50 mtr. væk fra havet, for så at være "oppe" i bjergene igen. Da vi nå-ede Llanes og havde et bjerg med snedækket top til højre og havet/stranden til venstre, be-sluttede vi at prøve at finde en campingplads.

Første forsøg var La Franca, men den var lige åbnet og havde kun en gæst. Så vi kørte videre og fandt så frem til San Vicente de la Barquera. En meget dejlig plads, i et helt utroligt flot område. Lige overfor en lille fiskerby og med sandstrand lige uden for. I baggrunden skimtes bjergene, med hvad der må være Torre Cerredo (2.648 mtr), Peña Santa (2.596 mtr) og Peña Prieta (2.536 mtr), alle bedre kendt som Picos de Europa.

Indkørslen til pladsen var gennem en port, hvor der var angivet max. højde 3.1 mtr. Vi havde, som tidligere skrevet, fået at vide at bilen var 3,5 mtr. Og havde ligeledes klaret, at køre under en bro der målte 3,2 mtr. Så frem med tommestokken, for at vide nøjagtigt hvad camperen målte. Jakob kravlede op på taget af bilen, for at vi kunne måle fra højeste punkt. Vi nåede frem til at bilen måler 2,97 mtr., så vi havde masser af plads til at køre igennem. Det viste sig, ved eftermåling, at porten havde 3.2 mtr i frihøjde.

Torsdag d. 17. Juni.

Efter vel overstået morgenmad, fandt vi cyklerne frem og cyklede en tur ind til byen.
Det tog ikke mere end 10 min. San Vicente
er meget hyggelig og en forholdvis lille by.
Den bærer dog alligevel præg af turister.

Vi fik shoppet lidt souvenir og ellers kigget
på en hel masse forretninger. Efter et par
timer, handlede vi lidt ind og så vendte vi
næsen hjem mod camperen.

Drengene gik på stranden og vi andre fik lidt fred ved camperen. Lidt hen af eftermiddagen fik vi en god solid frokost. Der blev også tid til lidt fodbold. Kl. 17.00 kørte Michael igen ind til byen, for at opdatere hjemmesiden, på den lokale internet café.

Resten af dagen/aften hyggede vi med EM bold og leg ved vores plads. Vi faldt i snak med en hollænder, som vi havde ligget over-for, ude ved Gaviota (San Cosme). Kl. 22.00 blev ungerne kylet i seng og vi så en film.

Fredag d. 18. Juni. Var oppe og afsted kl. 9. Turen gik mod Santander, forbi Bilbao og op til San Sebastián, inden vi ramte Irun ved grænsen til Frankrig. Det er vel ved at være lidt trivielt at sige, at det var en utrolig flot tur, men det var det altså. Bjergene lå i flere tilfælde helt ud til kysten, hvilket gjorde det til en meget seværdig tur. Stadigt imponer-ende for os københavnere :-)
Camping Chez Gendron

I Frankrig gik det ad autorouten, mod Bayonne og videre ad meget fladt område (til en afveksling) op til og forbi Bordeaux. Så besluttede vi, at det var tid til at finde dagens campingplads. Klokken var ved at blive 16.00 og Danmark skulle jo spille mod Bulgarien kl. 18.00. Vi stod af A10/E5 og kørte gennem Mirambeau, mod St. Palais, hvor vi hurtigt fandt en plads. Desværre havde de ikke tv, hvilket vi ikke kunne undvære, så turen fortsatte. Efter ca. 10 km gennem vinmarker, ved Chateau Maison Neuve, fandt vi frem til Camping Chez Gendron. Stedet viste sig at være ejet af en hollandsk kvinde, som var "immigreret" for 15 år siden. En meget sød dame og en ganske rar og hyggelig lille plads. Det viste sig, at det stort set kun var hollændere der var her og at gennemsnits-alderen nok var omkring de 65 !!! Pladsen var gammel, slidt og meget landlig, men det var også meget hyggeligt. Ikke en type campingplads, som vi hidtil har set dem.

Efter sædvanlig opstilling af camper, kiggede vi området ud. Anni lavede lynhurtigt mad, dejligt som sædvanligt, så vi kunne komme op i tv-stuen, for at se kampen. De hollændere som var der, holdt alle med DK, måske fordi vi var der :-) Kampen endte jo 2-0 til os, så aftenen var reddet. Senere så vi Italien og Sverige spille uafgjort 1-1, hvilket ikke var det bedste for os, men vi holder med vores broderland Sverige, så det var vel ok.

I morgen skulle vi gerne tidligt op, så vi kan nå at komme helt til Paris.

Vi gik en tur i området, for at finde den bedste ledige plads. Der var lige en enkelt tilbage, ud til vandet. Lige så snart vi havde pakket ud og gjort alt klart, styrede vi direkte til stranden.

En lille time senere havde de ældste fået nok, temperaturen lå vel på omkring de 30 grader, så tilbage til camperen, mens ungerne blev på stranden.

Efter lidt EM bold (Spanien-Grækenland 1-1), hentede Anni pizzaer ved en restaurant ved stranden. I ro og mag blev de to pizzaer sat
til livs, mens vi så Portugal-Rusland (2-0).

I morgen cykler vi til byen og håber at kunne få opdateret hjemmesiden.