2004 - Tour Europe
forrige side - næste side
Tirsdag d. 1. Juni.

Burg Rheinfelds

Vågnede kl. 8.00 og stod op en time senere. En dejlig sommerdag hvor morgenmaden blev sat til livs, med udsigt til Rheinen og Loreley. Meget flot.

Vi besluttede at tage til Luxembourg. Vi var derfor nødt til at søge ind i landet, væk fra Rheinen, hvilket betød at vi skulle tage en afstikker vestpå fra St. Goar. Vejen fandt vi da også meget nemt, men ... vi havde lige overset et skilt, med angivelse af max. højde under en bro !!!

Første "surprise" var dog en smal bygade, som man skulle dreje 90 grader op ad, med en stigning på godt og vel en 12-13%, hvilket er MEGET. Ganske kort oppe af bakken, kom så broen ...

I samme sekund vi ser broen går det op for os, at max højde er 3,2 m. Vi havde fået at vide af Neergaard Camping at vognen´s frihøjde var 3,5 m, dog med lidt sikkerhedsafstand lagt ind ...
Med biler ventende både bagved og foran (fordi opadkørende
har fortrinsret), var gode råd meget dyre.

Anni sprang ud, for at kigge efter mens jeg listede frem (stadig med nævnte stigning). Den kunne lige være der, med måske 10-20 cm friluft. Lidt længere oppe, stoppede jeg op ved en sidevej, for at lade den voksende kø komme forbi og for at Anni kunne komme med igen.

Turen fortsatte opad og pludselig var vi ved en borg, som vi hurtigt besluttede at tage et nærmere kig på (så vi kunne ryste oplevelsen af os). Borgen hed Burg Rheinfels og lå vel ca. 300 m over Rheinen, som der til gengæld var en vild udsigt ud over.
Lidt souvenirs blev der også købt.

Så vi besluttede at søge sydpå, fordi der ca. 25 km ude skulle ligge en campingplads. Ud af D231 gik det. Efter ca. 20 km fandt vi et camping skilt, som guidede os yder-ligere 5-6 km ud til Crevecoeur, hvor vi endelig fandt en plads. Og tilmed en så dejlig plads (de talte engelsk), at vi besluttede at blive boende 3 nætter. Puha, sikken dag ...

Caravaning des
4 Vents, Crevecoeur

Camping Beetebuerg
Parken i Bettembourg.
Onsdag d. 2. Juni.
Kom afsted ved 10 tiden. Ikke mange km senere, var vi igen ude af Luxembourg. Det var ikke særligt meget vi nåede i landet, men jeg tror nu heller ikke vi gik glip af meget.

Afsted mod Metz, ud af A4 mod Reims, på betalingsmotorvej, som vi senere erfarede var rimeligt dyrt. Euro 16,80 for sølle 178 km ca. Vi spiste frokost ved Reims/Champagne og kørte så, i silende regn, direkte mod Disneyland.

Så begyndte problemerne ellers. Da vi ca. 30 km før Disneyland, var på vej ind i endnu en betal-ingszone, tog vi hurtigt den næste afkørsel. Her viste det sig at man alligevel måtte lemme euro 2,20. Ud på landevejen for at finde DL. Meeeen det var vist nemmere sagt end gjort.

Som udgangspunkt kørte vi mod Meaux, som vi da også fandt ret hurtigt. Næste by vi skulle finde hed Lagny. Næsten fremme fandt vi ud af, at den nærmeste campingplads måtte ligge i Jablines, hvilket vi også fandt rimeligt nemt. Men en campingplads var ikke at finde. Rundt i byen uden
held (ingen forretninger eller lign. som kunne bruges som guide). Vi vendte om og for lidt vild.

I en anden by lykkedes det at få hjælp af en ejendomsmægler (som kunne MEGET lidt engelsk). På hans anvisning lykkedes det at finde DL (ikke en campingplads). Herefter gik der bare kage i det.

Ved DL besluttede vi at køre ud ad N34 for der måtte da være en plads i nærheden !!! Lidt senere måtte vi have råd af en lokal. En bondemand som ikke kunne engelsk eller tysk, og Michael som kun kan nogle ganske få ord på fransk, endte med en kørselsvejledning gennem Chessy og Clarifert til ... Jablines. Med denne nye vejledning besluttede vi at prøve Jablines igen. Det var ikke mere succesfuldt end første gang, så vi endte på en hovedvej nordpå. F.CK :-(

Pludselig var der en skiltning til en campingplads. Jubii. 5 km senere var vi ude på "Lars tyndskids mark". Den plads var simpelthen for lille og kedelig på daværende tidspunkt. Så op på hesten igen og videre. Tilbage gennem Jablines (for 3. gang) og direkte til DL igen. Her ventede en ny prøvelse. En demonstration mod !!! jaaa, vi ved det ikke rigtigt, men politiet sørgede dog for ro og orden. Oveni var det blevet myldretid, så ordet trafikkaos lå lige for. Endelig inde på DL området, styrede vi direkte mod Park Disneyland i håbet om noget info. En tankstation var det nærmeste info vi kunne finde. Her fik vi at vide, at der ikke var nogle campingpladser i området, men at den nær-meste lå i Jablines !!! Da vi forklarede at den ikke kunne findes, fik vi dog lov til at "campe" ved tankstationen, men kun for natten, ikke om dagen. Det havde vi nu ikke lyst til.

Stadigt opad kørte vi og højeste punkt var vel lidt over 400 m. Herefter fortsatte turen mere almindeligt til autobahnen, hvor
vi skulle mod Koblenz igen.

Vest for Koblenz flettede vi ind på motorvejen til Luxembourg. Forbi Mayen, Daun, Wittlich og gennem Trier inden vi nåede grænsen. Meningen var så at når vi kom til byen Luxembourg,
ville vi handle i et supermarked eller lignende, men det måtte vi opgive. Byen var simpelthen umulig at finde rundt i og trafikken mindede meget om København. Nu var det Anni´s tur til at få
sved på panden. Så med lidt over 6 m at skulle finde plads til, måtte vi køre ud af byen igen.

Vi kørte sydpå mod Metz og ville så køre af ved første lejlighed.
På kortet fandt vi frem til Bettembourg, hvor vi fandt en hyggelig lille campingplads op ad en park. Her var der rigelig mulighed for
at hygge sig. Engelsk talte man ikke rigtigt og tysk lige så dårligt som vi andre, så her oplevede vi de første sprogproblemer.

En plads fik vi dog (euro 14,50). Så ca. kl. 16, tog vi glad på shop-pingtur. 2 timer senere og euro 50,00 fattigere, var vi hjemme igen. For første gang lavede Anni mad i camperen.
Det var dejligt :-)

Efter lidt opvask og vask af tøj, var det tid til hygge som sædvan-lig. Imens dette skrives, ser vi "Asterix" på videoen og hygger
med guf og kaffe/the ... I morgen går turen til Frankrig.